Page 14 - Mededelingen van de heemkundige kring van Erpe-Mere

Juli 2008

Raphaël Lippens, eerste geneesheer in Aaigem

Dokter Raphaël Lippens (° 1801 - + 1868) was afkomstig van Nederboelare
(Geraardsbergen). Hij haalde in Brussel zijn diploma van doctor in de geneeskunde in 1837.
Hij beoefende zijn beroep uit op diverse plaatsen (Machelen, Sint-Lievens-Esse, Aaigem,
Herzele), maar toch vooral in Aaigem. Hij maakte zich, zoals diverse tijdgenoten,
verdienstelijk in de koepokinenting, waaroor hij in 1866 een gouden medaille ontving.
De verkoop van zijn nalatenschap biedt ons een blik op de relatieve welstand van een
plattelandsdokter uit de 19de eeuw.

(Paul De Vuyst)

Voetwegels in en rond molens in Erpe-Mere

Op basis van de Atlas der Buurtwegen van de diverse deelgemeenten wordt een overzicht
geboden van de voetwegels die om en bij de bestaande en inmiddels verdwenen molens van
Erpe-Mere lagen rond het midden van de 19de eeuw. Zowel de watermolens als de
windmolens komen aan bod.
Sommige van die wegels zijn gedeeltelijk afgeschaft. Geïllustreerd met vele kaartuittreksels.

(Johan De Punt)

50 jaar lid van de congregatie van de Zusters Bernardinnen

E.Z. Irène Cassier trad 1957 in bij de kloosterorde en was vooral actief in het
missioneringwerk in Rwanda.

(Paul Van Wesemael)

41 jaar geleden werd in Mere een basketbalclub opgericht.

Bondige terugblik op de stichting van een basketbalclub in 1967. Met foto uit het
aanvangsjaar.

(Johan De Punt)

Brandweer en telefonie 50 jaar geleden

Korte beschouwing bij een mededeling van het gemeentebestuur van Aaigem uit 1956 over
een overeenkomst met de brandweer van Aalst.

(Gerrit Liessens)

Oktober 2008

150 jaar verering van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes

Overzicht van de diverse aspecten van de verering van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes vanaf