Page 4 - Mededelingen van de heemkundige kring van Erpe-Mere
P. 4

De toneelbond V.O.S. was aangesloten bij de “Algemeene Toneelcentrale” waardoor de
mogelijkheid bestond om tijdens WO II de activiteiten verder te zetten. Van die bond bleef
o.m. een kasboek bewaard.
Na WO II werden de activiteiten voortgezet door toneelgroep “De Linde”.

(Dirk De Boeck)

Familie De Swaef te Erpe : bouwmaterialen

Het familiebedrijf De Swaef aan de Oudenaardsesteenweg is opgericht in 1936. Al 3
generaties zijn er bezig met de handel in bouwmaterialen en de productie van betonelementen
zoals afsluitingen en citernes. Het bedrijf was achtereenvolgens in de handen van :
- Remi (° 1903)
- Theo (° 1934) en Etienne () 1932)
- Johan (° 1960).

(Paul Van Wesemael)

Uit het handboek van Constantijn De Backer, schoolmeester en dichter (1774 – 1855)

Constantijn De Backer (° 1774 - + 1855) was in de eerste helft van de 19de eeuw onderwijzer
in Aaigem. Hij was daarnaast ook handelaar, herbergier, landbouwer, landmeter.
Van hem bleef een handboekje bewaard, waarin hij onder meer gedichten neerschreef.
In een eerste aflevering van sprokkels uit het handboekje nemen we een Sinterklaasgedicht op
uit het jaar 1843.

(Gerrit Liessens)

Gemeente Erondegem verbiedt wielerwedstrijden (1898)

Kort bericht over de aanleg van een fietspad langs de Gentse Steenweg en het besluit van de
gemeenteraad om geen wedstrijden toe te laten.

(Jan Minner)

Nationale feestdag in 1905 te Erpe

Op de 75ste verjaardag van de onafhankelijkheid van België werd er feest gevierd. Een
overzicht van het feestprogramma in Erpe.

(Annelies Van den Bruele)

Januari 2006

Bouwstenen voor de geschiedenis van het amateurtoneel in Erpe – deel 3

Toneelgroep “De Chrysant” was een amateur-groep met een katholieke achtergrond. Hij was
opgericht na WO II en bleef actief tot 1954.
In het kort wordt ingegaan op enkele gastvoorstellingen.
Het artikel besluit met enkele algemene beschouwingen over verzuiling, keuze van stukken,
accommodaties, repetities, enz.

(Dirk De Boeck)